Pirkanmaan Journalistien
lausunnot 2002
- Sääntömuutosesitys
- Palvelumaksu
Liittovaltuuston paikkajako
- Toimintaohjelmaesitys
- Talousohjelmaesitys
-
7§, 15§, 21§, 22§ PALVELUMAKSU
PJY ei
hyväksy ehdotusta palvelumaksun
määräämistä jäsenmaksusta vapautetuille
jäsenille. Yhdistyksen mielestä palvelumaksu on keinotekoinen
uudistus, joka ei vähennä liiton toimiston töitä
eikä myöskään rahallisesti vaikuta liiton talouteen
millään tavalla. Suunniteltu 25--30 markan kuukausimaksu on
niin pieni summa, että se tuskin edes kattaa
ylimääräisen maksun aiheuttamia kustannuksia. Liiton
talous on kaiken lisäksi niin vahva, että se kestää
sen, että ihmiset joutuvat elämänsä aikana
erilaisiin tilanteisiin myös taloudellisesti. -
Opiskelijat maksavat nykyään 300 markkaa ja saavat paljon sen
katteeksi, kun ottaa huomioon, että he eivät ole vielä
olleet alalla eivätkä ole maksaneet varsinaisia
jäsenmaksuja.
Ajatus "vapaamatkustajien" eliminoimisesta ei tunnu hyvältä
perustelulta silloin, kun kyse on monia vuosikymmeniä
jäsenmaksuja maksaneista jäsenistä, jotka ovat jossakin
vaiheessa uraansa jonkin aikaa poissa päivittäisestä
työstä.
Liitto voisi jäsenkriteerikohdassa tarkentaa, ettei
vapaajäsenyyttä voi saada, jos ei ole maksanut liitolle
jäsenmaksuja esimerkiksi yhtä vuotta. Sillä voitaisiin
poistaa jäsenmaksuvapautuksen piiristä sellaiset, jotka
liittyvät jäseniksi ja hyvin pian sen jälkeen hakeutuvat
esimerkiksi muihin töihin.
Jos liitolla ei ole aikaa hoitaa työttömien ja muiden
vähän heikommassa taloudellisessa asemassa tilapäisesti
olevien asemaa ilman palvelumaksua, miksi liitto on olemassa? Yksi
liittoon liittymisen perusteista lienee juuri se, että halutaan
turvata tulevaisuutta "pahojen päivien varalta".
Pääasiallinen käytäntö on, että maksetaan
jäsenmaksuja monia vuosia, ennen kuin osan osalle tulee
tilapäisesti tarve jäsenmaksuvapautuksen anomiseen.
On täysin turha uskoa, että palvelumaksuun siirtyminen
vähentäisi liiton toimiston
työmäärää. Voi jopa käydä niin,
että liiton työmäärä vain lisääntyy.
Työttömänä, lomautettuna, äitiyslomalla,
hoitovapaalla, isyyslomalla oleva jäsen joutuu joka tapauksessa
taloudellisesti sen verran ahtaalle, että hän hakee melko
varmasti vapautusta myös palvelumaksusta. Näistä
hakemuksista syntyy aivan yhtä paljon työtä kuin
hakemuksista, joilla haetaan vapautusta jäsenmaksusta.
-
45§ LIITTOVALTUUSTON
PAIKKAJAKO
PJY on jo
aiemmin torjunut sääntömuutoksen paikkajaon osalta
turhana. Ei ole mitään näkyvää syytä
tukea sitä, että liiton jättiyhdistysten pitäisi
toimia kuin Saksa ja Ranska EU:ssa: onko lopulta kenenkään
etujen mukaista, jos alueyhdistysten väelle tulee tunne, ettei
niillä oikeasti ole sananvaltaa. Liiton pitää olla vahva
myös alueellisesti.
Ehdotettu muutos lisäisi pääkaupunkiseudulla toimivan
jäsenistön vaikutusvaltaa entisestään, mistä
seuraa, että liitto ajaisi päätöksissään
entistä vähemmän muualla maassa toimivan
jäsenistön etua. Sen jälkeen kiinnostus liiton toimintaa
kohtaan saattaisi vähentyä muualla maassa.
Vaikka isoissa yhdistyksissä on ammattinimikkeitä tukuttain,
niitä löytyy myös erittäin heterogeenisista isoista
alueyhdistyksistä. Tähän liittyen olisi hyvä
kuulla, millaisissa konkreettisissa asioissa RTTL:n ja SAL:in
ääni ei ole kuulunut tarpeeksi. Esimerkiksi liiton
puheenjohtajuushan RTTL:llä on ollut vuosikymmeniä.
PJY vastustaa liittohallituksen esitystä, jonka tarkoituksena on
sekä kasvattaa valtuuston kokoa että kasvattaa isojen
yhdistysten suhteellista osuutta. Liittohallituksen olisi kannattanut
esittää pikemminkin valtuuston paikkamäärän
pienentämistä. On perin harmillista, että
liittokokouskausi toisensa jälkeen ja liittokokous toisensa
jälkeen liiton ihmiset joutuvat keskittymään liiton
sisäisten valtasuhteiden miettimiseen. Miksi nämä
kysymykset ovat niin keskeisiä ja tärkeitä?
Tämä kaikki alleviivaa näkemystä, että kun
liitto on kadottanut visionsa rivijäsentensä todellisista
eduista ja keinoista niiden ajamiseen, se keskittyy toisarvoisiin
organisatorisiin ja valtapoliittisiin kysymyksiin.
-
Hallitus ajaa esityksessään liiton isojen yhdistysten
näennäistä valtapoliittista etua unohtaen liiton
kokonaisedun ja toiminnan järkevyyden. Nykyisessä
valtuustossa istuvista eräät ovat vankasti sitä
mieltä, että sitä mukaa kun valtuuston koko on kasvanut,
keskustelu valtuustossa on heikentynyt. Nyt liittohallituksen esitys
kasvattaa valtuustoa.
-
Tämä on virhe. On turha kuvitella, että valtuuston
suurentaminen lisää demokratiaa. Iso valtuusto ei
työskentele parhaalla mahdollisella tavalla. Pienessä
valtuustossa valtuutetut sitoutuvat vastuulliseen työskentelyyn.
Joukossa tyhmyys tiivistyy.
-
Tämä isojen ryhmien ongelmahan näkyy hyvin myös
liittokokouksessa, jossa iso osa isojen yhdistysten edustajista ei
kolmeen päivään osallistu kokoustyöskentelyyn
oikein millään tavalla. Heitä ajetaan ennalta sovittujen
näkemysten taakse kuin karjaa. Yhtä hyvin monet edustajista
voisivat olla paikalla valtakirjalla.
-
Erityisesti ihmetyttää RTTL:n halu saada nykyistä
enemmän valtuutettuja. Suurin osa SJL:n valtuustossa
päätettävistä asioista ei kohdistu erityisesti
sähköpuolen tai printtipuolen keskinäisiin
valtasuhteisiin. Perinteisestihän RTTL hoitaa kaikki
jäsentensä kannalta tärkeät kysymykset oman
yhdistyksensä sisällä. RTTL käy myös omat
TES-neuvottelut, joihin ei lehtiväellä ole mitään
vaikutusvaltaa ja joiden tulokset tuodaan muodollisesti SJL:n
valtuustoon.
-
- Sen sijaan RTTL voi
osallistua - ja on myös osallistunut - lehdistön puolen
TES-äänestyksiin. On jopa sattunut, että RTTL on
äänillään ratkaissut,
hyväksytäänkö vai hylätäänkö
lehdistön puolen TES-sopimus, vaikka nämä asiat
eivät kuulu RTTL:n etujen piiriin. Tässä on
ristiriitainen tilanne liiton sisällä, jota liittohallituksen
olisi syytä selkiyttää.
- LAUSUNTO
TOIMINTAOHJELMAESITYKSESTÄ 2003-2006
PJY:n
mielestä ehdotuksen parhaisiin puoliin kuuluu hyvän
journalistisen laadun ja journalistien etiikan korostaminen. Ohjelma
näyttää kuitenkin enemmän periaateohjelmalta kuin
konkretiaa vaativalta toimintaohjelmalta, varsinkin edunvalvontaa
ajatellen.
Toimintaohjelmassa pitäisi kuitenkin näkyä selvemmin jo
tapahtunut edunvalvontatyön muutos. Nyt todetaan, miten
kenttä on pirstaloitunut. Sen tietävät kaikki, mutta
sitä emme tiedä, millä tavalla liitto vastaa tuohon
muutokseen muutoin kuin palkkaamalla lisää juristeja ja
hoitamalla heidän avullaan asioita työpaikka työpaikalta
lainmukaiseen kuntoon.
Journalistiliitto voisi ottaa toimintaohjelmaansa esimerkiksi,
että monimuotoiset työsuhteet saatetaan liiton avulla ja
tes-neuvotteluissa asia esille nostaen
työsopimuslainsäädännön vaatimaan kuntoon.
"Epätyyppinen" alkaa jo olla "tyyppinen" työntekijä
alalla. Kun uusia tehtäviä tulee koko ajan tekniikan
myötä vanhoillekin työntekijöille lisää,
liitosta ei saa nykyisellään apua, miten niiden kanssa voisi
toimia. Miksei liitossa tiedetä esimerkiksi, millaisia sopimuksia
toimittajat ovat paikallisesti tehneet?
Liitto voisi myös ottaa vanhan kunnon solidaarisuuden yhdeksi
toimintansa pohjaksi. Kaikki heikompien puolesta - siihenhän koko
ay-liikkeen perusajatus kulminoituu. "Hyvä yhteistyö eri
ammattiryhmien ja sukupolvien kesken", on vain liturgiaa, jos sen
katteeksi ei ole olemassa
liitolla selkeää ohjelmaa.
Konkreettinen edunvalvontatyö ja joukkovoima ovat edelleenkin
vankimpia asioita uusien jäsenten houkuttelemiseksi kuin liiton
kehittäminen "tuotemerkiksi", "brandiksi". Nuoret, huonosti
kohdellut ovat aiheesta kysyneet, mitä järkeä
heidän on kuulua liittoon, jonkun työttömyyskassan
jäsenyys riittää. Nytkin liiton toimisto
viestittää, ettei ole aikaa hoitaa "vapaamatkustajien"
asioita. Miksi sitten halutaan koko ajan lisää uusia
ryhmiä jäseniksi?
Toimintaohjelmaan toivotaan siis enemmän oikeita asioita kuin
abstraktista hyvän tahtomista. Nyt monilla on liitosta lepsu
leima, se ei paranna "tavaramerkkiä".
Paikallisen sopimisen korostaminen ei sovi liiton työhön
kovinkaan hyvin. On nähty, että isoillakin työpaikoilla
joudutaan TESsiä kaivamaan esiin ja vetoamaan siihen tuon tuosta,
pienistä työpaikoista puhumattakaan. Siis yhteisiä
työehtoja tarvitaan, niillä on paljon painoarvoa silloin, kun
työntekijä joutuu puolustamaan omaa etuaan paikallisissa
neuvotteluissa työnantajan kanssa.
Esimerkkinä paikallisen sopimisen epäonnistumisesta voidaan
pitää tehtyjä tekijänoikeussopimuksia. Joissakin
mediataloissa on tehty tekijänoikeuksista viime vuosina
työntekijöiden kannalta hyvin epäedullisia sopimuksia.
Keskeisistä oikeuksista on luovuttu halpaan hintaa. Mikä
pahinta, samalla on myyty myös tulevien journalistisukupolvien
tekijänoikeudet. Kaikkien oikeuksien luovuttaminen korvauksetta on
muodostunut tavaksi. Liitolta ei näihin taisteluihin tukea tullut.
Jälkeenpäin on kyllä huolestuttu esimerkiksi Kimmo Sasin
tekijänoikeusavauksesta. Se vain on jo toteutunut.
Luottamushenkilöt saakoon kaiken heille kuuluvan kunnian, mutta
liitto voisi korostaa, että kun luottamus- ja
työsuojeluihmisille kerääntyy koko ajan lisää
työtä, liitto auttaa heitä parhaan kykynsä mukaan,
eikä lykkää heille lisää tehtäviä.
Nykytyön kentässä nämä luottamuspestit
käyvät liiankin raskaiksi eikä niihin tahdota
löytää enää kaikilla työpaikoilla
hoitajia.
Koulutus ja työolojen kehittäminen mainitaan, hyvä niin.
Loppusuoralla oleva toimittajien jaksamisselvitys olisi antanut
eväitä myös näihin kohtiin (jos se olisi edes
mainittu uutta tuovana). On käynyt ilmi, ettei koulutukseen
lähdetä, koska työtoverit joutuisivat liian lujille.
Pitääkö ottaa ohjelmaan, miten koetetaan saada
työnantajilta tukea koulutushaluille?
Toimintaohjelmasta jää kaipaamaan konkretiaa. Nykyajan
edunvalvonnan haasteita kohdataan päivittäin
työpaikoilla: löydämmekö niitä
toimintaohjelmasta?
- LAUSUNTO
TALOUSOHJELMAESITYKSESTÄ 2003-2006
-
PJY
pitää talousohjelmaehdotuksen periaatteita oikeansuuntaisina.
Se on kuitenkin yleisluontoinen suunnitelma, jossa on mainittu vain
joitakin konkreettisia tavoitteita.
Erityisesti tarkennusta kaipaavat yhdistyksille ja osastoille
jaettavien jäsenmaksupalautusten periaatteet. Talousohjelma voisi
listata mallit, joilla rahanjako nykyään tapahtuu ja
määritellä tavoitteet, joihin
tähdätään tulevaisuudessa. Ohjelma voisi
sisältää myös maininnat muista
mahdollisista tuista ja avustuksista, joita yhdistykset voivat
jäsenmaksupalautusten lisäksi toimintaansa saada. Olisi
syytä mainita, voiko erillistä tukea saada esimerkiksi
koulutukseen tai opintomatkoihin. -
|